Politikerenkäten tar form

I samband med kretsstämman den 24 mars passade vi på att diskutera med medlemmarna om vilka frågor vi ska ha med på årets enkät till de politiska partierna i Vaxholm. Vi  gick igenom  de frågor som vi har haft i tidigare enkäter och kunde konstatera att en hel del av våra förslag genom åren faktiskt har genomförts även om det ofta har tagit mer än en mandatperiod för att få det att hända. En lista över samtliga frågor från valen 2006-2018 finns sammanställd här. Listan avslutas med de förslag till frågor för årets enkät som kom upp vid workshopen. Du kan fortfarande komma med förslag till enkätfrågor antingen genom att skicka det till jan.holmback@sumit.se eller genom att dyka upp på nästa styrelsemöte (12 april på Kanonen, Hamngatan 50). Den fullständiga enkäten från valet 2018 med svar från de politiska partierna hittar du här.

Du kanske har hört talas om klimatpsykologi eller läst boken med samma namn? Det kommer det att bli flera tillfällen att förkovra sig i ämnet. Kali Andersson som är en av författarna till boken kommer att föreläsa på Länsstämman den 25 april (se nedan), men redan nu på torsdag 7 april kommer en grupp i Vaxholm göra en ”uppvärmning” inför  de träffar som planeras för hösten. Tiden är 13.00-14.30 och platsen är Hamngatan 50. Jag beklagar den korta framförhållningen. Du kan kontakta Maria Abrahamson (maria.abrahamson@live.se) om du vill veta mer.

Jag har tidigare skrivit om vårt ängsprojekt. Det har nu bildats en grupp på Rindö som ska ta itu med vägkanterna längs Oskar-Fredriksborgsvägen och vi hoppas på fler grupper på övriga platser (t ex Kullö terass och Lilläng). Hör av dig till Chris Druid (08-541 335 82, chris.druid@gmail.com) om du är intresserad.

Den 7 maj blir det plantbytardag på Vaxholms Stadsbibliotek (som också firar 50 årsjubileum i år). Så nu så har du plantor i lagom storlek till det är dags. Vi återkommer med mer info.

Dagen efter, 8 maj, är det Gröna kilarnas dag och vi tänker planera en vandring någonstans på Bogesundslandet, men vi får återkomma om detaljerna.

Länsstämma med Klimatpsykologerna
Måndag 25 april 18:15-20:30
Stämman hålls på helt nyöppnade och nyrenoverade rikskansliet och inleds med ett föredrag om Klimatpsykologerna
Skrivet om boken Klimatpsykologi: hur vi skapar hållbar förändring:
Det här är boken för dig som vill agera aktivt för klimatet, i din roll som ledare, beslutsfattare och medmänniska. Den är för dig som är engagerad i miljörörelsen, för dig som har en position i samhället med möjlighet att påverka och för dig som själv börjat göra förändringar men är frustrerad över att kompisarna eller politikerna inte gör sin del.
18:15 Fika
18:30 Presentation av Klimatpsykologerna (Kali Andersson)
19:05-19:15 Paus
19:15-20:30 Länsstämma