Workshop om översiktsplanen!

Det verkar som att jag gör någon miss i varje nyhetsbrev som jag sedan måste korrigera i nästa. Missen i det förra var att jag glömde att informera om den workshop om översiktsplanen som vi tänkte genomföra på tisdag 11 maj. Alla medlemmar är välkomna att delta. Du hittar kommunens förslag här. Speciellt kan det vara intressant att läsa miljökonsekvensbeskrivningen.
Det kanske också kan vara av intresse att titta på vårt remissvar på den gällande översiktsplanen som var ute på remiss 2013. Mer info nedan.
Apropå remisser har vi nyligen lämnat synpunkter på två statliga utredningar, nämligen skogsutredningen och strandskyddsutredningen. Anledningen till att vi har velat komma med våra synpunkter, och inte bara förlitar oss på riksföreningens remissvar, är att båda dessa utredningar kommer med förslag som pekar i helt fel riktning i frågor som gäller klimatet, biologisk mångfald och det rörliga friluftslivet. Förslagen skulle i högsta grad påverka skog och stränder här i Vaxholm.

Workshop om översiktsplanen Vaxholm 2040
Tisdag 11 maj 18.00 – ca 19.30
Medlemmarna i Vaxholmskretsen är välkomna till en workshop om Vaxholms stads förslag till översiktsplan Vaxholm 2040. Om du redan före mötet har kommit på saker som du tycker är viktiga att Naturskyddsföreningen yttrar sig  om är du välkommen att skicka dina synpunkter till mig på jan.holmback@sumit.se. Mötet sker digitalt i Zoom på följande länk. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Gröna kilarnas dag
Söndag 16 maj kl 11.20-ca 15
I år kombinerar vi vandringen på Gröna kilarnas dag med den årliga spaningsrundan på Bogesundslandet. Vi kommer att vandra Stora Slottsrundan och göra enkla skötselåtgärder samt notera de större behov som kan finnas, t ex träd som luta farligt över stigen eller spänger som behöver bytas ut. Om vi blir tillräckligt många får en grupp ta sig an Askrikerundan. Glöm inte matsäck, och har du sekatör eller grensax vore det jättebra om den kom med. Buss 681 från Söderhamnsplan 11.09. Info och anmälan: Jan Holmbäck 070-719 22 00

Promenad bland invasiva främmande arter och en geologisk märkvärdighet
Söndag 13 juni kl 10.00 – 12.00
Som en uppföljning av vinterns föredrag med Isabelle Eriksson gör vi en vandring med henne mellan Engarn och Ytterby för att titta på invasiva främmande arter. Vi tänkte då också passa på att kika på en föga känd geologisk märkvärdighet vid busshållplatsen i Engarn. Berättar om denna gör geologen Stefan Hagenfeldt. Samling vid Engarns norra busshållplats. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

21-årsjubileum
Uppskjuten till augusti
Växtvandring, tipspromenad och lite underhållning planeras. Mer information kommer när det närmar sig.
Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00