Tankebanor om cykelbanor

Hej Naturvän
Naturskyddsföreningen har genom åren envetet arbetat för att göra det enklare och säkrare att cykla i Vaxholm. Med säkrare cykelvägar, inte minst för skolbarnen, skulle många bilresor kunna undvikas, och det finns en massa andra positiva effekter för hälsa och miljö.
Tyvärr har inte så mycket hänt trots att många av våra förslag är både enkla och billiga att genomföra.
Nu har vi prövat ett nytt grepp. Vi bjöd in Vaxholms politiker (Kommunfullmäktige och Nämnden för Trafik, Fritid och Kultur) till en cykeltur där vi tillsammans kunde studera de hinder och säkerhetsrisker som finns i cykelnätet.
En del av det vi tittade på sammanfattas i en liten film som jag har lagt upp på YouTube. En mer omfattande (men långt ifrån komplett) lista finns här.
Vi fortsätter med höstens aktiviteter lite ad hoc, och nästa aktivitet blir en svamputflykt nu på söndag. I numera vanlig ordning håller vi avstånd och följer övriga rekommendationer för att undvika smittrisk. För att undvika förgiftningsrisk behöver vi dock hjälpas åt att sortera bort osäkra fynd.
Vi planerar en vandring till, i egen regi, och vi försöker också få till ett sätt genomföra aktiviteten om invasiva arter som vi var tvungna att ställa in i våras.

Svamputfykt vid Tenö
Söndag 20 september kl 11.00
Vi samlas på parkeringen vid Tenö lada (mittemot brukshundsklubben) för att hjälpas åt att hitta rätt hattar i närliggande svampskogar. Vi har ju fått lite höstregn som förhoppningsvis har satt fart på produktionen. Ta med matsäck och svampkorg. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Vandring på västra Bogesundslandet
27 september kl 10.50–15.00
Helena Klangemo tar dig ut till Bogesundslandets skogar, gamla kulturmarker, stora lindar, fornlämningar och torp och en remarkabel utsikt från Kvarnberget över Stora Värtan.
Till Frösvik kommer man enkelt med pendelbåt från Ropsten.
Samling 10.51 Frösviks brygga (pendelbåt från Ropsten 10.10, båt åter från Frösvik 14.56)
Om du kommer med bil från Vaxholmshållet finns det en lämplig parkering här. Sedan är det en kort promenad till Frösviks brygga.
Ta med matsäck.
Ca 7 km, 4 timmar
Kostnad 100 kr, 80 kr för medlemmar och under 18 år fritt
Arrangeras av Storstockholms naturguider, utinaturen.nu.