Påminnelse om enkät och kretsstämma

På tisdag är det alltså dags för årets kretsstämma med besök av kommunens viltvårdare Johnny Ekeberg (se detaljer nedan).
Du kan läsa stämmohandlingarna här:
Dagordning
Verksamhetsberättelse
Bokslut
Revisionsberättelse
Verksamhetsplan

Förutom stadgeenliga ärenden skulle vi kunna diskutera det preliminära utfallet av enkäten som vi skickade ut för ett tag sedan. Svarsfrekvensen är dock än så länge lite sådär, så har du inte redan fyllt i den skulle det vara toppen om du gör det nu, det tar bara 5-10 minuter. Observera att de asterisk-markerade frågorna behöver fyllas i innan du kan gå vidare till nästa fråga. Det går dock bra att backa om du behöver korrigera något. Du kan fylla i enkäten helt anonymt, men ange gärna kontaktuppgifter om du är nyfiken på att engagera dig i föreningens arbete. Jag har noterat att det finns en del ofullständigt ifyllda svar. Om du misstänker att det gäller dig, kan du försöka en gång till. Kontakta mig om det krånglar när du svarar på enkäten.
Beträffande högarna på Rindö verkar en av anledningarna till att det varit så svårt att få fram handlingar att de helt enkelt inte finns. Det gäller till exempel rapporter om saneringar och uppföljande mätningar. Således är det oklart hur mycket föroreningar det finns i högarna, men också hur det ser ut i marken på andra områden vid Rindö hamn. På stadsbyggnadsnämndens senaste sammanträde behandlades ett förslag om att förelägga fastighetsägaren Tornstaden mot vite att ta bort högarna, men frågan bordlades. Det är hög tid nu att sätta press på Tornstaden att dels utreda föroreningssituationen, dels ta fram en acceptabel plan för bortförsel av massorna.
I april har vi ordnat med ett föredrag om den spännande rådjursforskningen på Bogesund (se nedan). Missa inte!

Viltvård och kretsstämma
Tisdag 5 mars kl. 18.00
Vi inleder med ett samtal med Johnny Ekeberg, en av viltvårdarna i Vaxholm. Vi får veta lite om vad arbetet innebär och vad man ska göra om man träffar på skadat vilt. Denna del av mötet är öppen för alla.

Därefter vidtar kretsstämman för medlemmar i  Naturskyddsföreningen i Vaxholm. Stadgeenliga punkter kommer att behandlas, bland annat verksamhetsberättelsen för 2023, årets verksamhetsplan och val av ny styrelse och övriga förtroendevalda.

Plats: Lilla Caféet, Hamngatan 50. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Rådjursforskning på Bogesundslandet
Torsdag 4 april kl.18.30,
Professor Petter Kjellander vid Grimsö forskningsstation berättar. Alla har vi sett rådjur lite då och då. Trevliga möten ute i naturen men inte alltid så välkomna i våra trädgårdar.
Kom och lär dig mera. Det blir givetvis tillfälle till frågor och diskussioner efter föredraget.
Plats: Matsalen, Träffpunkt Kanonen, Hamngatan 50. Info: Etienne Edberg 070-217 54 06