Dumpningar till lands och till havs

Jag hade tänkt att skriva detta nyhetsbrev som en sen påminnelse om nästa aktivitet, men upptäckte att det istället blir en senkommen inbjudan (en liten hint om evenemanget gjordes dock i förra nyhetsbrevet).
Det handlar om att försöka sammanfatta vad som har hänt, vad som händer nu och vad som borde hända framöver med de ökända högarna på Rindö. Vi har bjudit in representanter för Föreningen Rindöborna att diskutera denna fråga över en mugg ekoglögg med tillbehör (se detaljer nedan).
Känner du till projektet Kolkajen? Det är ett planerat nytt bostadsområde som ska byggas i Lilla Värtan och som bland annat kommer att innebära dumpning av 150 000 kubikmeter muddermassor i närheten av Granholmarna. Det pågår just nu ett samråd om planen och Naturskyddsföreningen kommer att lämna in synpunkter. Jag misstänker att det kommer att finnas anledning att återkomma i frågan.
Vi håller på med planeringen av vårens aktiviteter och jag ska försöka ha lite bättre framförhållning med att bjuda in till dessa än som det blev den här gången. Jag ber om ursäkt för senfärdigheten.

Ekoglögg-möte om Rindö ökända högar
Måndag 4 december kl. 18.30
Vi försöker att reda ut alla turer kring de dumpade massorna vid Oskar-Fredriksborg mellan Västra Kasernvägen och Soldatgränd, som bland annat fyllt igen stora delar av den ursprungliga våtmarken i området. Det är hög tid att området ställs i ordning, och tillsammans med Föreningen Rindöborna vill vi diskutera hur detta kan ske på bästa sätt för naturen och för de omkringboende. Även icke medlemmar är välkomna att komma och bidra med synpunkter eller bara för att informera sig. Från Föreningen Rindöborna kommer bland annat Janne Ögren. Plats: Hamngatan 50. Info Jan Holmbäck 070-7192200