Svampsafari och 200 arter träd på Ramsö

Snart är det äntligen dags för höstens första aktivitet som blir en svamputflykt på Bogesundslandet. Fastighetsverket har återigen intensifierat sina avverkningar, numer motiverade med angrepp av granbarkborre. Det är visserligen uppenbart att det finns påverkade områden, men man kan ofta ifrågasätta den iver med vilken dessa områden omvandlas till hyggen. Många fina svampställen har försvunnit, men än så länge finns det kvar en del fina svampmarker, och just i år verkar förhållandena gynnsamma.
Veckan efter leder jag i regi av Storstockholms Naturguider en vandring till Ytterby gruva, och ytterligare en vecka senare gör vi en tur till det spännande arboretumet på Ramsö. Fler detaljer om dessa utflykter nedan.
Vi håller också på att planera en tur till Tynningö i oktober (troligen den 15:e) samt en träff med kommunens hållbarhetsstrateg i november. Detaljer om dessa aktiviteter får jag återkomma med.

Svamputflykt
Söndag 10 september kl 10 – ca 14.30
Vi ger oss ut för att hjälpas åt att hitta rätt hattar i Bogesundslandets svampskogar. Ta med matsäck och svampkorg. Samling vid Circle K 10.00 för samåkning till lämpligt ställe. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Ytterby gruva och jakten på elementen
Söndag 17 september kl 12.15–15.30
Växthusgaser och övergödning, smärtstillande bark, sura myror, jästa bär och sällsynta jordartsmetaller – här handlar det om kemi, en ofta bortglömd aspekt på naturen.
Jan Holmbäck leder denna kemi- och naturvandring bland Resarös skogar och trädgårdar till Isterbergets topp och Ytterby gruva där minst åtta (!) av våra grundämnen upptäcktes för första gången.
Samling kl 12.15 vid busshpl Ytterby (blåbuss 670 från Danderyds sjukhus, läge F, kl 11:41/Söderhamnsplan 11:59, byte i Engarn till buss 682)
Ca 3 km, 3 timmar. Kostnad 150 kr/person, 120 kr för medlemmar i Naturskyddsföreningen och fritt under 18 år. Man betalar på plats, helst med Swish.

Ramsö backar – ett arboretum
Söndag 24 september kl 10.10 – 15.10
När träden börjar få höstfärger är ett arboretum ett perfekt utflyktsmål, och vi behöver inte resa långt! På sin tomt på Ramsö har Per Jönsson och Catharina Lewenhaupt, drivande i Föreningen för Dendrologi och Parkvård, under många år samlat träd från olika delar av världen, till exempel Japan, Korea, Iran, Nordamerika och Balkan. Totalt finns flera hundra lövträd av ungefär 200 arter att beskåda. Trädgården är inte öppen för allmänheten, men då och då visas arboretumet för intresserade och nu har det blivit vår tur. Efter besöket kan de som vill inta en enkel lunch på närliggande Kustbohemmet för dryga hundralappen. Samling på Waxholmsbolagets Dux, som avgår från Söderhamnen 10.10. Återfärd från Ramsö brygga 12.55 (om du skippar lunchen), 14.50 eller 15.25. SL:s 30-dagarskort gäller. Kläder och skor anpassade till väder och skärgårdsnatur. Anmälan för dem som vill äta lunch på Kustbohemmet till Etienne Edberg, etienne.edberg@gmail.com, 070-217 54 06