Vad ska vi ha samhället till?

Hej Naturvän,
Nästa torsdag får du tillfälle att lyssna på Birger Schlaugs funderingar kring de riktigt stora frågorna, och också delta i diskussionen efteråt om du vill. Birger Schlaug var med och grundade Miljöpartiet, och var också språkrör under många år, men är sedan länge fristående debattör och riktar ofta kritik mot sitt gamla parti.
Vår klassiker Plantbytardagen sker i år den 6 maj på bibblan och helgen efter genomför vi två varianter av fågelskådningsvandringar. Se detaljer om programpunkterna nedan.
Glöm inte att våra styrelsemöten är öppna för alla medlemmar. Nästa blir 16 maj kl 18.30 på Hamngatan 50.
Naturvänliga hälsningar
Jan Holmbäck
Naturskyddsföreningen i Vaxholm

Vad ska vi ha samhället till?
Torsdag 27 april kl 18.30-20.30
Birger Schlaug håller föredrag om sin nya bok.  Vi lever i en tid av kriser. Klimatförändringar, sårbarhet och ökande klyftor hotar våra samhällen. Allt snabbare globala flöden sägs ge oss trygghet, men erbjuder inget skydd när ekosystemen kollapsar runt omkring oss. Plats: Kevinge Servicehus, Edsviksvägen 1A, Danderyd. Info: Eivor Niklasson. Tel: 070-886 22 20
Samarrangemang med kretsarna i Danderyd, Österåker och Vallentuna.

Plantbytardag
Lördag 6 maj kl. 10.00 – 13.00
Om du har trädgård, kolonilott eller balkong kanske du på vår­vintern fyller fönsterbrädorna med plantor av grönsaker och blommor. Men det blir ofta för mycket av en sort och för lite av en annan. Nu kan du byta det du har över­skott av till sådant du har brist på, eller kanske till något helt nytt. Märk krukan med växtens namn och gärna ditt eget! Har du inget att bidra med kan du ändå få ta del av överflödet, det blir alltid plantor över. Samarrangemang med Vaxholms stadsbibliotek som också är plats för aktiviteten. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00

Fågelskådning i samarbete med Vaxholms stadsbibliotek
Lördag 13 maj kl 10.30 – ca 12.30
Ledare och ciceron Etienne Edberg
Skåda i din närhet. Samling på Vaxholms stadsbibliotek för en kort introduktion. Sen promenerar vi tillsammans på Vaxön. En kort återsamling på biblioteket för att tala om vad vi såg.

Gröna kilarnas dag med fågelskådning på Bogesundslandet
Söndag 14 maj kl 8.30 – ca 12.00 eller ca 14.30
Samling vid busshållplatsen Askrikevägen på Bogesund, där vi går en runda i anslutning till Jordbrodammen och golfbanan. Buss 681 från Västerhamnsplan kl 8.13. Medtag för vädret lämplig klädsel, kikare och matsäck. Buss går tillbaka ca 11.45 och ca 14.25. (Om intresse finns kan vi fortsätta med en längre vandring förbi Dammstakärret till Nibble.) Frågor: Etienne Edberg 070-217 54 06