Svamp, sopor och sabotage!

Hej Naturvän,
Kommunvalet är över men det är ännu inte klart hur kommunen kommer att styras de närmaste fyra åren. Det är mycket troligt att det blir förändringar och vi tänker oss att det kan vara läge att bjuda in det nya styret till ett möte framöver. Av naturliga skäl är det svårt att sia om när det kan bli av, men kanske det har klarnat tills nästa nyhetsbrev.
Närmaste två aktiviteter är i alla fall bestämda och mer information om dem finns nedan.
Du kanske har noterat att Trafikverket tänker genomföra ett sabotage mot Vaxholms cyklister och gångtrafikanter? Redan nästa vecka kommer cykelbanan vid Engarn att stängas av för att inte öppnas igen förrän i början av nästa år. Detta är naturligtvis helt oacceptabelt och vi ska försöka påverka kommun och verk att hitta en lösning så att man fortfarande kan ta sig per muskelkraft mellan Resarö och Kullö/Vaxö.

Naturvänliga hälsningar
Jan Holmbäck
Naturskyddsföreningen i Vaxholm
,
Svamputflykt
Söndag 25 september kl 10 – ca 14.30
Vi ger oss ut för att hjälpas åt att hitta rätt hattar i Bogesundslandets svampskogar. Ta med matsäck och svampkorg. Samling vid Circle K 10.00 för samåkning till lämpligt ställe. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Visning av återvinningscentralen i Vaxholm
Tisdag 18 oktober kl 18.00-19.00
Vart tar det vi slängt i containern vägen sen? Hur stor andel blir nytt användbart material? Den ombyggda återvinningscentralen i Vaxholm har varit igång sen i maj och det kan vara dags att ta reda på om det har funkat som det var tänkt. Vi blir guidade av Lotta Claesson, driftansvarig för återvinningscentraler på Roslagsvatten och hon kommer att berätta vad som händer med avfallet i de olika containrarna och ge lite statistik. Vi får också höra om vad som händer med matavfallet som vi lägger i de bruna tunnorna. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.