Fritillaria meleagris – den rutiga blomman

Våren har varit lite försynt i år, det märktes inte minst på de spensliga tomatplantor jag hade tagit med till plantbytardagen den 7 maj. Men nu har lövsprickning  och blomning tagit fart, bland annat hos kungsängsliljorna på Rindö. Så på söndag är det dags för ett besök där kombinerat med en härlig vandring bland vitsippor och violer. Se nedan för detaljer.
8 maj på Gröna kilarnas dag besökte vi två olika områden där Fastighetsverket har gjort försök med hyggesfria avverkningar på Bogesundslandet. Det ena ligger längs Blå leden nära Karlsuddsvikens båtklubb och det andra nära den höga masten och ”mastparkeringen” inte så långt från Ladvik. Man kan se dessa försök som små steg på vägen mot vad vi i Vaxholmskretsen kämpat för i tjugo års tid, nämligen ett hållbart skogsbruk på Bogesundslandet. De två metoderna som prövats här har båda sina för- och nackdelar, och det går också att ha synpunkter på själva utförandet, men vi måste se det som positivt att Fastighetsverket sent omsider ändå börjar intressera sig för andra skogsbruksmetoder än kalhyggesbruket. Om du vill undersöka dessa områden själv kan du kontakta mig så skickar jag detaljerade beskrivningar och kartor. Vi planerar också ett besök på ett stort område (11 ha) som Fastighetsverket planerar att avverka men där de uttryckt ett intresse att ta del av våra idéer om hur det skall genomföras. Jag återkommer om när och hur vi tänker organisera den aktiviteten.
Vår enkät till Vaxholms politiker skickades ut i början av maj. Du kan se frågorna här. Under sommaren kommer vi att sammanställa och kommentera resultatet så att det blir tillgängligt i god tid före valet.

Vandring till Kungsängsliljorna på Rindö
Söndag 22 maj 10.15 – ca 13.30
Under ledning av Etienne Edberg går vi från Rindö centrum till kungsängsliljorna vid Rindö By och sedan vidare till Oskar-Fredriksborg & Rindö Hamn. Vandringen är på ca 7 km och går på grusväg, skogsstigar och motionsspår. Vi passerar genom olika naturtyper och det ges möjligheter att studera fåglar och växter och hur vegetationen påverkats av olika sorters markanvändning idag och under gångna tider. Det finns också flera kulturella minnesmärken. Vi letar upp en bra plats att inta medhavd matsäck, exakt var beror på väder och vind. (Den som vill kan förstås avsluta med fika eller lunch på någon av Rindös utmärkta matställen.)
Samling: Parkeringen vid lanthandeln, Rindö centrum, kl. 10.15.
Passande buss (nr 688), som åker över med färjan, från Vaxholm (Västerhamnsplan) kl. 09.55 och vidare från Rindö smedja 10.06. Till fots, med bil eller cykel kan man ta färjan över kl. 10.00.
Från Oskar-Fredriksborg går bussen tillbaka till Vaxholm eller Rindö centrum (om man inte vill gå). Alt. båt (SL-kort gäller) från Grenadjärbryggan till Vaxholm kl. 15.35.
Eventuella frågor: Etienne Edberg, t el: 070 217 54 06