Henrik Svedäng berättar en fiskehistoria

Den 10 februari kommer Henrik Svedäng att hålla föredrag om fiskeriet i Stockholms län. På grund av det oklara pandemiläget, planerar vi att genomföra aktiviteten som en kombination av fysiskt möte och digitalt. Se mer detaljer nedan. Inte minst strömmingsfisket är ju en aktuell fråga, och vaxholmskretsen har medverkat till en insändare som publicerats eller kommer att publiceras i lokaltidningarna.
I mars planerar vi att träffa Mats Larshagen ute i skogen på Bogesundslandet. Mats, som är Fastighetsverkets förvaltare på Bogesundslandet, är noga med sina arbetstider, så mötet blir dagtid på en vardag, förmodligen en fredag. Tanken är att vi ska diskutera både skogsbruk och åtgärder för friluftslivet. Vi återkommer med dag och plats i ett kommande nyhetsbrev och i aktivitetskalendern.
Naturskyddsföreningen genomför kampanjen Världens längsta blomsteräng, och vi tänkte haka på. Några lämpliga områden i Vaxholm ligger vid Lilläng på Resarö, Kullö Terass och Oskar-Fredriksborgsvägen på Rindö. Vi hoppas att närboende, vägföreningar och förstås markägare vill engagera sig i detta. Hör av dig till Chris Druid (08-541 335 82, chris.druid@gmail.com) om du vill hjälpa till och berätta vilket område du vill ängagera dig i.
Vi har nu bestämt datum för kretsstämman, torsdagen den 24 mars. Även när det gäller den återkommer vi med mer information.

Fiskeriernas utveckling i Stockholms skärgård under historisk tid
Torsdag 10 februari kl. 19.00
Idag är flertalet av ostkustens fiskbestånd på tillbakagång. Särskilt oroväckande för hela kustekosystemet är strömmingens alltmer uppenbara nedgång. Ökad kunskap om hur bestånden har varierat under mycket långa tidsperioder är därför viktiga, även om olika sorter av index behöver användas.
Den i början av 1900-talet verksamme fiskeribiologen K.A. Andersson förhöll sig avvaktande inför påståenden om fiskets tidigare förmodat stora omfattning: ”ostkustfisket och särskilt strömmingsfisket (har) fordom spelat en förhållandevis större roll för landets ekonomiska liv än nu. Man kan då fråga sig, om fiskarnas antal och fångstens mängd, absolut taget, är större än nu. Några statistiska uppgifter för att belysa detta spörsmål finnas icke”.
Vad vet vi idag, har vi bättre kunskap? När började man fiska strömming /sill och torsk längs med ostkusten? Vilken roll spelade fisket för utveckling av handel, för grundandet av städer och för livsmedelsförsörjningen?
Plats: Hamngatan 50 (matsalen) och Zoom på denna länk.
lnfo: Monika Kotva 070-818414