Svampar – teori i brist på praktik

I brist på svamputflykt ska vi nu i alla fall få en chans att lära oss mer om svamparnas hemliga liv den 30 november. Se detaljer nedan.
Redan imorgon ordnar Täbykretsen en Temakväll om klimatet: ”En strimma av hopp”, med underrubriken ”Klimatkrisen fortskrider. Hur ska omställningen till ett postfossilt samhälle gå till?” För mer information, klicka här.
Imorgon börjar också samrådet om förslag till detaljplan för Prästgårdstomten på Hamngatan. Du hittar handlingarna här.
Regeringsförhandlingarna har ju lett till överenskommelser om både strandskyddet och om skogspolitiken. Inom Naturskyddsföreningen har vi bävat lite inför vad detta kommer att innebära för allemansrätten, men också för biologisk mångfald och klimatet. Frågorna har inte minst stor betydelse för möjligheterna för naturupplevelser i Vaxholms kommun. Jag har inte hunnit sätta mig in i exakt vad överenskommelserna kan kommer att förändra för oss, men jag har noterat en nästan skrattretande diskrepans i hur den beskrivs till exempel härhär och här.
Oavsett var sanningen ligger lär vi få fortsätta att strida för tillgång och bevarande av Vaxholms värdefulla stränder och för ett hållbart skogsbruk på Bogesundslandet.

Svampar över och under jorden
Tisdag 30 november kl. 18.30
Peter Nilsson, biolog på Naturhistoriska riksmuseet, berättar om svampar, det stora dolda riket som är närvarande överallt. Han kommer att berätta allmänt om svamp, deras olika levnadssätt och vilken stor betydelse de har för oss och övrigt liv på jorden.
Plats: Träffpunkt Kanonen, Hamngatan 50 i Vaxholm.
lnfo: Jan Holmbäck 070-7192200.