Mer ute, mer digitalt

Flera uppmärksamma personer har informerat mig om att 2 maj är en söndag och inget annat, och det är alltså då som plantbytardagen genomförs på Rindö Redutt. Du kommer också att få tillfälle att göra Naturfalken, ett sätt att både testa sina kunskaper om arter och att lära sig nya på ett lättsamt sätt.
Vaxholmskretsen genomför varje vår en inventerings- och skötselrunda längs Stora Slottsrundan och Askrikerundan på Bogesundslandet. I år tänkte vi genomföra detta på Gröna kilarnas dag. Blir vi tillräckligt många delar vi upp oss på de två rundorna, annars får vi spara Askrikerundan till någon annan dag.
Imorgon är sista dagen att anmäla sig till riksstämman som i år genomförs digitalt 26/5 – 2/6 (egentligen ett år försenad). Alla medlemmar är välkomna att anmäla sig och jag rekommenderar varmt att göra det. Man behöver bara delta i de diskussioner som man är intresserad av så det behöver inte ta så mycket tid och i och med att verktyget som används är textbaserat väljer man själv när man deltar. Jag är själv anmäld som ombud (utsedd av styrelsen), men alla medlemmar har rätt att yttra sig och jag är självklart öppen för diskussioner om hur jag borde rösta i olika frågor. Anmälan görs här.
Vi har beslutat att skjuta upp jubileet ytterligare, men förhoppningsvis kan det genomföras i augusti. I juni planerar vi istället en vandring mellan Engarn och Ytterby för att titta på invasiva främmande arter, alltså en uppföljning av vinterns föredrag med Isabelle Eriksson. Vi tänkte då också passa på att kika på en föga känd geologisk märkvärdighet vid busshållplatsen i Engarn. Exakt datum och mer info om denna aktivitet kommer i nästa nyhetsbrev.

Plantbytardag vid Rindö redutt med Naturfalken
Söndag 2 maj kl 10-13
Om du har trädgård, kolonilott eller balkong kanske du på vår­vintern fyller fönsterbrädorna med plantor av grönsaker och blom­mor. Men det blir ofta för mycket av en sort och för lite av en annan. Nu kan du byta det du har över­skott av till sådant du har brist på, eller kanske till något helt nytt. Märk krukan med växtens namn och ditt eget! Har du inget att bidra med kan du ändå få ta del av överflödet, det blir alltid plantor över. Vi tänker fördela plantorna på flera bord och räknar med att kunna hålla ordentliga avstånd från varandra, men för den som vill minimera riskerna tänker vi också ordna så att du kan lämna plantor i förväg och hämta efteråt.  Kontakta mig om du har sådana önskemål.
Dessutom: Lär dig mer om arter och sätt dina naturkunskaper på prov. Naturfalken är som ett simborgarmärke för artkunskap för alla åldrar. Öka dina kunskaper om naturen på ett kul sätt!  Plats: Stora grusplanen vid Rindö redutt. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00

Gröna kilarnas dag
Söndag 16 maj kl 11.20-ca 15
I år kombinerar vi vandringen på Gröna kilarnas dag med den årliga spaningsrundan på Bogesundslandet. Vi kommer att vandra Stora Slottsrundan och göra enkla skötselåtgärder samt notera de större behov som kan finnas, t ex träd som luta farligt över stigen eller spänger som behöver bytas ut. Om vi blir tillräckligt många får en grupp ta sig an Askrikerundan. Glöm inte matsäck, och har du sekatör eller grensax vore det jättebra om den kom med. Buss 681 från Söderhamnsplan 11.09. Info och anmälan: Jan Holmbäck 070-719 22 00

21-årsjubileum
Uppskjuten till augusti
Växtvandring, tipspromenad och lite underhållning planeras. Mer information kommer när det närmar sig.
Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00