Utmanande utrredningar

2020 har varit ett tufft år på många sätt. Det gäller också för Naturskyddsföreningen, och början av 2021 ser ut att bli lika besvärlig. Just nu måste vi tyvärr också undvika uteaktiviteter, även om Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte är helt entydiga på den punkten.
Naturvandringar via Zoom kan nog aldrig bli en hit, men vissa typer av digitala aktiviteter kan fungera och den 2 december hade vi ett intressant möte om strandskyddet med Mia Svedäng på Zoom. Förra måndagen publicerades sedan strandskyddsutredningens rapport, och det var tyvärr en dyster läsning för en naturvän. Det verkar som att utredaren har missat klimatkrisen, hotet mot den biologiska mångfalden såväl som friluftslivets behov i sina överväganden. Det krävs nu en mobilisering av alla som tycker dessa värden tillsammans väger tyngre än en oinskränkt äganderätt. Vi kommer säkerligen att ordna fler Zoom-möten i frågan.
Det har nyligen även kommit ett betänkande från Skogsutredningen som riskerar att leda till allvarliga försämringar i skyddet av våra skogar. Läs mer här. Händelsevis har det just drösat in avverkningsanmälningar på Bogesundslandet. Det är områden som SFV hävdar är angripna av granbarkborren och därför behöver avverkas för att hindra fortsatt spridning. Du kan se vilka områden det handlar om här (ändra tidsspannet till 6 veckor så syns områdena i blått).
Förutom nyttan av att röra på sig och den helande verkan av att vistas i naturen finns alltså ytterligare en anledning till en vandringstur på Bogesundslandet den närmaste tiden, nämligen att besöka dessa områden innan de blir hyggen och kanske lära sig något om granbarkborren på köpet.
Jag hoppas att du får en fin julhelg, även om den blir annorlunda, samt att det nya året visar sig bli bättre än det som snart är till ända.