Ständigt dessa stränder!

Ursäkta spammet, men här kommer en sista påminnelse.om strandskyddsmötet på onsdag (se detaljer nedan). Det är dock mycket möjligt att jag kommer att bli tvungen att återkomma i frågan, och också ordna fler möten på grund av hoten mot strandskyddet.
Vi ska dock hinna med andra frågor än strandskyddet framöver och för vintern och våren planerar vi bland annat följande aktiviteter:
– Invasiva arter (om inte annat när de börjar grönska i vår)
– Vandring runt Träsksjön och Stortallen (som blev inställd i höstas på grund av uselt väder)
– Plantbytardag (utomhus som i våras)
– Örtvandring
– 21-årsjubileum (eftersom våra storstilade planer på ett 20-årsjubilieum gick i stöpet)
På grund av osäkerhet om vilka restriktioner som kommer att gälla i vår, trycker vi inte något program utan kommer att planera en aktivitet i taget och publicera i detta nyhetsbrev och på hemsidan.

Vad händer med våra stränder?
2 december kl 18.00
Varierade stränder utan exploatering är viktiga för biologisk mångfald, friluftsliv och för att hantera kommande klimatförändringar. Därför har Naturskyddsföreningen ägnat mycket tid och kraft för att bevaka strandskyddet och motverka förlusten av strandmiljöer. Just nu pågaår en statlig utredning om hur strandskyddet ska göras om i grunden. Utredningen ska vara klar i mitten av december. och risken är stor att den kommer att leda till omfattande lättnader i strandskyddslagstiftningen. Hur kan vi agera tillsammans för att rädda strandskyddet och skydda våra värdefulla strandmiljöer? Mia Svedäng som jobbar med vattenfrågor på rikskansliet berättar om hoten mot strandskyddet.

Mötet sker via Zoom, med hjälp av länken nedan. Koppla gärna upp dig 10-15 minuter innan för att test av ljud och video. Anmäl gärna om du tänker delta, så att vi vet ungefär hur många som kan tänkas ansluta. För info och hjälp med uppkoppling, ring Jan Holmbäck 070-719 22 00 eller jan.holmback@sumit.se

Länk för uppkoppling:
Du kan använda webbläsare eller telefon, men bäst fungerar det om du laddar ner Zoom-appen på din dator.
Du behöver sedan godkänna att appen använder mikrofon och kamera.
Ange ditt riktiga namn och gärna krets så att vi vet vilka som deltar.(du kan ändra ditt namn genom att först hålla pekaren över din bild, sedan klicka på de tre prickarna uppe till höger och sedan välja Rename).