Vad händer med våra stränder?

Hej Naturvän
I december kommer strandskyddsutredningen presentera sina förslag. Risken är stor att dessa kommer att innebära omfattande lättnader i strandskyddslagstiftningen. Vi tar upp detta hot mot våra stränder på vår nästa aktivitet den 5 november då vi bjudit in Mia Svedäng som jobbar på rikskansliet med vattenfrågor (och är Rindöbo).
Lagom till mörker och rusk har det åter blivit möjligt att använda kommunens lokaler på Hamngatan 50 för aktiviteter. Med tanke på det fortsatt bekymmersamma corona-läget, samt de restriktioner och rekommendationer som gäller, vill vi dock vara försiktiga när vi använder lokalen. När vi nu ska genomföra vår första inneaktivitet sedan pandemin bröt ut, tänkte vi pröva att göra den tillgänglig dels på plats för de som är trygga med att komma (och förstås helt friska), dels digitalt via Zoom för de som av olika anledningar vill eller måste avstå från att närvara fysiskt. Mer detaljer om evenemanget hittar du nedan.
Aktiviteten om invasiva arter är inte färdigplanerad, så jag får återkomma om den.

Vad händer med våra stränder?
5 november kl 18.30
Varierade stränder utan exploatering är viktiga för biologisk mångfald, friluftsliv och för att hantera kommande klimatförändringar. Därför har Naturskyddsföreningen ägnat mycket tid och kraft, inte minst här i Vaxholm, för att bevaka strandskyddet och motverka förlusten av strandmiljöer. Just nu pågår en utredning om hur strandskyddet ska göras om i grunden. Utredningen ska vara klar i mitten av december. och risken är stor att den kommer att leda till omfattande lättnader i strandskyddslagstiftningen. Hur kan vi agera tillsammans för att rädda strandskyddet och skydda våra värdefulla strandmiljöer? Mia Svedäng som jobbar med vattenfrågor på rikskansliet berättar om hoten mot strandskyddet. De som kan och vill träffas på Hamngatan 50, där vi möblerat corona-anpassat i matsalen, övriga kan delta via Zoom, med hjälp av denna länk. Länken kommer också att finnas på vår hemsida, med instruktioner om hur du ansluter.
För att ha koll på att vi inte blir för många i lokalen måste vi be er att anmäla deltagande (enklast som svar på detta meddelande). Anmäl också gärna om ni tänker delta via Zoom, så att vi vet ungefär hur många som ansluter den vägen. Där finns dock inga begränsningar. För info och hjälp med uppkoppling, ring Jan Holmbäck 070-719 22 00.
.