Corona-anpassade plantbyten och fågelobservationer + online-gäddor

Kära Naturvän
På kretsstämman som genomfördes i vackert väder i Eriksö friluftsområde förra söndagen beslutades förutom det som brukar beslutas på sådana möten, även att vi kommer att sluta skicka ut programmen med post till medlemmarna. Anledningen till detta är att kostnaden för att skicka ut programmen nu överskrider halva vår årsbudget och vi tycker att det finns mer angelägna saker att lägga medlemsavgifterna på. Vi kommer dock fortfarande att trycka programmen och göra dem tillgängliga på biblioteket och turistbyrån. De kommer också att finnas tillgängliga på hemsidan, så du kommer att kunna skriva ut programmet själv om du vill. Naturligtvis kommer nyhetsbrevet fortsätta att komma ut, och vi planerar att starta en sida på Facebook.
Protokollet är ännu inte justerat men kommer att finnas tillgängligt på vaxholm.naturskyddsforeningen.se.
Som vi tidigare meddelat var vi tyvärr tvungna att ställa in Fågelskådarskolan, medan plantbytardagen kommer att genomföras utomhus vid Rindö redutt. Under plantbytardagen har vi också tänkt att ge dig möjlighet att testa din artkunskap med Naturfalken.
Vandringen vid Angarnsjöängen kommer att ske med iakttagande av ”corona-avstånd” och försiktighetsprincipen, medan vi skjuter upp vårt tjugoårsjubileum.
För dig som gärna velat vara med på utflykten till gäddfabriken men inte kunde, har jag spelat in en liten film som kan ge lite insikt och kanske inspiration att göra en egen exkursion till platsen. Än är det inte försent!

Plantbytardag vid Rindö redutt
Lördag 16 maj kl 10-13
Om du har trädgård, kolonilott eller balkong kanske du på vårvintern fyller fönsterbrädorna med plantor av grönsaker och blommor. Men det blir ofta för mycket av en sort och för lite av en annan. Nu kan du byta det du har överskott av till sådant du har brist på, eller kanske till något helt nytt. Märk krukan med växtens namn och ditt eget! Har du inget att bidra med kan du ändå få ta del av överflödet, det blir alltid plantor över. Naturfalken kommer också att vara på plats!
Med tanke på corona-risken tänker vi fördela plantorna på flera bord och räknar med att kunna hålla ordentliga avstånd från varandra, men för den som ytterligare vill minimera riskerna planerar vi också at ordna så att du kan lämna plantor i förväg och hämta efteråt. Kontakta mig om du har sådana önskemål.
Plats: Stora grusplanen vid Rindö redutt. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00

Gröna kilarnas dag vid Angarnsjöängen
Söndag 24 maj kl. 10.30
Vi planerar att genomföra aktiviteten om inte nya restriktioner kommer att införas. Dock kommer vi att anpassa vandringen efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer, och någon regelrätt guidning kommer inte att ske. Vi håller ”corona-avstånd” så om vi blir många kommer vi att bli rätt så utspridda. Vi räknar med att ändå kunna njuta av fågellivet vid Angarnsjöängen, länets förnämsta fågelsjö. Samling vid Örsta parkering. Ca 7 km, 3½ timmar. Ta med matsäck och kikare. Samarrangemang med våra grannkretsar. För den som vill ta sig kommunalt till Örsta rekommenderar vi att kolla SLs reseplanerare då trafiken ändras frekvent. Håll också utkik efter uppdateringar i vårt nyhetsbrev och på hemsidan!  Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00