Den ofrivillige buss-nobbaren på Resarö

Om du bor på Resarö gissar jag att du mer än en gång har blivit frustrerad över busstrafiken?

Hur många gånger har du stått och frusit i Engarn i nästan en halvtimme på grund av dålig passning mellan buss 670 och 682?

Hur många gånger har du upptäckt att det är ett ”hål” i tidtabellen, precis när du hade tänkt åka?

Hur många gånger har du fått stå hela vägen till Danderyds sjukhus?

Hur många gånger har du blir frestad att ta bilen istället för bussen?

Nu kan du få utlopp för din frustration i Naturskyddsföreningens enkät för ofrivilliga buss-nobbare. Samtidigt hjälper du till att kartlägga varför kollektivtrafiken på Resarö är så bristfällig trots att det befolkningsunderlaget borde vara tillräckligt för en betydligt bättre service.

Jag åker själv buss till jobbet varje dag, men så länge vädret tillåter tar jag cykeln till Engarn för att slippa osäkerheten med passningen vid hemresan. Många tar bilen till infartsparkeringen av samma anledning. Jag tror att med små förbättringar skulle många fler ta bussen och på så sätt skapa ett underlag för fler förbättringar i en positiv spiral.

Enkäten är tänkt att ge en bild av vilka som är de viktigaste orsakerna till att Resarö-bor inte tar bussen. Du kan fylla i enkäten både om du i princip aldrig tar bussen, och om du vid ett enskilt tillfälle inte kunnat åka buss. Om det är flera olika orsaker, eller händer flera gånger kan du också fylla i enkäten flera gånger. Du svarar helt anonymt.