Vad vill medlemmarna?

Vi har haft första styrelsemötet efter sommaruppehållet och då bland annat tittat på resultatet av enkätundersökningen som vi genomförde i våras. Ett stort tack till er som svarade! Vi ska ta till oss och försöka hitta rätt blandning av aktiviteter. De fyra typer av aktiviteter som klassades som mest angelägna var Föredrag om aktuella miljöfrågor, Möten med politiker, Kampanjer inriktade på konsumentfrågor och Naturvandringar. En bra mix tycker jag. Det skulle vara mycket värdefullt att få konkreta förslag inom respektive område. Vilka miljöfrågor ska vi ta upp? Vilken form ska vi ha på politikermötena? I vilka områden och med vilka teman ska vi arrangera naturvandringarna? Skriv gärna ett mejl till mig med idéer och synpunkter.
Något förvånande var att en del aktiviteter som vi har noterat som populära rankades som mindre angelägna, till exempel svamputflykter. Som en test genomför vi just en sådan den 8 september (se nedan).
Även en del icke medlemmar svarade på enkäten och mönstret för dessa ser annorlunda ut. Utflykter i kommunen anses som den mest angelägna aktiviteten följd av Naturvandringar. En person ”gillar inte alls politiseringen av Naturskyddsföreningen. Känner att jag inte kan bli medlem trots att jag är mycket naturintresserad.”
Det här är en diskussion som kommer tillbaka då och då. Naturskyddsföreningen är partipolitiskt obunden. Men den som funderar ett varv på vad skydd av natur kräver, bör komma fram till att det är nödvändigt att både granska och försöka påverka politiken, vilket också  framgår av stadgarna. Det här kan förstås göras på olika sätt, men vi håller oss till stadgarna, vetenskap och fakta i både våra förslag och i vår granskning.
Det finns ett utkast till rapport om enkäten och när den är färdigställd kommer vi att göra den tillgänglig.
Naturhälsningar

Svamputflykt
Söndag 8 september kl 10.30 – ca 15
Vi ger oss ut för att tillsammans hitta rätt hattar i Bogesundslandets svampskogar. Ta med matsäck och svampkorg. Samling vid Cirkle K 10.30 för samåkning till lämpligt ställe. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Ytterby gruva och jakten på elementen
Söndag 15 september kl 11.35-ca 14.30
Koldioxid och övergödning, blommor som skiftar färg mellan rött och blått, sura myror, jästa bär och sällsynta jordartsmetaller – här handlar det om kemi, en ibland bortglömd aspekt på natur och miljö.
Följ med Jan Holmbäck på en kemi- och naturvandring bland Resarös skogar och trädgårdar till Isterbergets topp och Ytterby gruva där minst åtta av våra 118 grundämnen upptäcktes för första gången.
Samling kl 11.35 busshållplats Ytterby (blåbuss 670 från Danderyds sjukhus, läge F, kl 11.03 eller från Västerhamnsplan 11:15, byte i Engarn, läge D till buss 682). Ca 3 km, 3 timmar.
Arrangerat av Storstockholms Naturguider. Att delta kostar 150 kr, 120 kr för medlem i Naturskyddsföreningen och under 18 år fritt. Betalning på plats. Swishkonto: 123 115 22 22