Vattenbufflar och EU-val

Du har fortfarande några dagar på dig att rösta på din favorit i andra omgången av fågelholksutställningen i bibliotekets kulturfönster.
På söndag 2 juni gör vi en utflykt till Värmdö för att titta på fågelliv och vattenbufflar vid Hemmesta sjöäng. Eftersom busstrafiken är lite gles kommer vi att samåka i bil (se nedan).
Jag vill också påminna om EU-valet och att riksföreningen har gjort en granskning av hur de svenska EU-parlamentarikerna har röstat och engagerat sig i miljön, en annan om partiernas miljöambitioner, samt tillsammans med andra miljöorganisationer en granskning av hur partigrupperna i EU-parlamentet hanterat miljöfrågorna. EU har ju under senare år stigit fram och blivit pådrivande både när det gäller klimat och biologisk mångfald, men det finns en risk att många av dessa framsteg dras tillbaka om de partier som motsätter sig detta får för stora framgångar.

Hemmesta sjöäng.
Söndag 2 juni kl 8:20 – ca 14
Vi gör en utflykt denna restaurerade fågelrika våtmark vid Hemmesta på Värmdö. Det finns ett fågeltorn med utsikt över sjön och picknickbord. En lättgången stig går runt sjön. Stora delar av strandängarna hålls öppna med bete av vattenbufflar, bara de kan vara värda besöket. På grund av glesa bussförbindelser ordnar vi med samåkning. Anmäl deltagande och om du kommer att ha tillgång till bil. Samling vid Västerhamnen och möjlighet till att bli upplockad på Rindö. Anmälan och info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.