Rådjur, plantor och fågelholkar (och glöm inte enkäten)

Nästa torsdag får vi höra om all spännande rådjursforskning som har bedrivits och fortfarande bedrivs på Bogesundslandet. Missa inte detta tillfälle!
Senaste nytt om Rindö-högarna är att stadsbyggnadsnämnden har tagit beslut om att förelägga fastighetsägaren att ta bort högarna inom nio månader. Om så kommer att ske är dock inte säkert. Ärendet kan mycket väl dra ut på tiden på grund av överklaganden. Dessutom räcker det inte med att ta bort högarna. Föroreningssituationen i sin helhet måste också klarläggas. Flera av de markundersökningar som har gjorts går inte att få fram och de som är tillgängliga speglar inte läget som det ser ut idag.
Enkätundersökningen om kretsens verksamhet har varit ute ett tag, men vi är fortfarande inte riktigt nöjda med svarsfrekvensen. Därför påminner jag nu en sista gång och hoppas att det tillkommer en drös med svar. Om du känner på dig att ditt svar inte blev fullständigt får du gärna försöka igen, så att hela enkäten blir ifylld. Vid fortsatta problem kontakta mig! Svara senast 1 april på denna länk.
Du kanske uppmärksammade Naturskyddsföreningens rapport tidigare i veckan om bekämpningsmedel i trädgårdsplantor? ”Bivänliga” plantor med biskadliga gifter. Det finns ett enkelt sätt att undvika problemet: Driv upp plantor själv från frö, och byt med likasinnade på vår plantbytardag på biblioteket. På biblioteket kommer vi också att anordna en utställning om främmande invasiva arter.
Om du missade fågelholksutställningen på biblioteket i februari kommer det en ny chans i maj då andra halvan av slöjdklassen i Söderfjärdsskolan visar upp sina verk för röstning. Dessutom pågår just nu SM i fågelholk, arrangerat av riksföreningen.

Rådjursforskning på Bogesundslandet
Torsdag 4 april kl.18.30,
Professor Petter Kjellander vid Grimsö forskningsstation berättar om studier som bedrivits på Bogesundslandet under många decennier.
Alla har vi sett rådjur lite då och då. Trevliga möten ute i naturen men inte alltid så välkomna i våra trädgårdar. Vi får bland annat veta mer om hur rådjursstammen påverkas av räv. Det blir givetvis tillfälle till frågor och diskussioner efter föredraget.
Plats: Matsalen, Träffpunkt Kanonen, Hamngatan 50. Info: Etienne Edberg 070-217 54 06

Plantbytardag
Lördag 4 maj kl. 11.00 – 13.00
Om du har trädgård, kolonilott eller balkong kanske du på vårvintern fyller fönsterbrädorna med plantor av grönsaker och blommor. Men det blir ofta för mycket av en sort och för lite av en annan. Nu kan du byta det du har överskott av till sådant du har brist på, eller kanske till något helt nytt. Märk krukan med växtens namn och gärna ditt eget! Har du inget att bidra med kan du ändå få ta del av överflödet, det blir alltid plantor över. Samarrangemang med Vaxholms stadsbibliotek som också är plats för aktiviteten. Info: Marianne Hauge Granqvist 076-1029323