Holkar på bibblan, politikermöte och snart dags för kretsstämma

Vårens aktiviteter börjar redan imorgon måndag med ett fågeltema på biblioteket. Se detaljerna nedan. 20 februari träffar vi Gundula Kolb från Miljöpartiet i Vaxholm.
Det är också snart dags för kretsstämma, nämligen 5 mars.
Inför stämman vill vi gärna pejla vad du tycker om vår verksamhet och hur du tycker att den borde utvecklas. Därför kommer inom några dagar ett nytt nyhetsbrev med en inbjudan till att delta i en enkät om detta.
I början av december bjöd vi in representanter för Föreningen Rindöborna att diskutera högarna på Rindö. Deltog gjorde också representanter för några av de politiska partierna. Resultatet av träffen blev ett nytt möte genomfört  den 23 januari med kommunstyret, det vill säga kommunstyrelsens ordförande och förste vice ordförande, plus övriga gruppledare i den styrande majoriteten. På detta möte presenterade vi vad vi hittills kommit fram till när det gäller högarna och annan förorenad mark vid Rindö hamn. Jag skriver ”hittills” för det har visat sig svårt att få fram en del handlingar från miljökontoret (SRMH), då det enligt dem finns en del dokument som på grund av IT-problem inte är tillgängliga. Bland annat är det oklart om några markundersökningar genomförts på senare tid, och vad de i så fall har visat. Det har också framkommit felaktigheter i handläggningen av många ärenden, och inte bara rörande området med högarna utan även andra platser i närheten. Politikerna lovade att gå till botten med frågan och att se till att fortsatt hantering kommer att ske på ett korrekt sätt. Vi kommer att fortsätta att noggrant bevaka ärendet.

Träff med politiker: Miljöpartiet
Tisdag 20 februari kl 19.00
Gundula Kolb som är gruppledare för Miljöpartiet i Vaxholm, berättar om sina politiska visioner och vilka frågor som Miljöpartiet driver i lokalpolitiken. Vi kan också få höra lite om partiets ståndpunkter inför EU-valet i juni. Lokal: Sessionssalen i Rådhuset. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Vårfåglar, frågesport och Naturfalken
5-25 februari
Vi genomför några aktiviteter kring fåglar i samarbete med Stadsbiblioteket och Söderfjärdsskolan. Alla aktiviteter sker på Stadsbiblioteket, Hamngatan 19
Utställning av fågelholkar 5/2-25/2
Elever från Söderfjärdsskolan ställer ut fågelholkar som de har gjort i slöjden. Rösta på den du tycker bäst om. Vinnarna presenteras i fönstret från och med 17/2.
Frågesport för barn och unga 5/2-24/2
Vad kan du om våra fåglar? Testa dina kunskaper och vinn fina priser.
Träffa Naturskyddsföreningen 17/2 11.00-13-00
Representanter från Naturskyddsföreningen lär dig mer om arter och du kan testa dina naturkunskaper. Ta Naturfalken, ett ”simborgarmärke” i artkunskap för alla åldrar.
Info: Monika Kotva 070-818414

Kretsstämma
Tisdag 5 mars kl. 18.00
Medlemmarna i Naturskyddsföreningen i Vaxholm kallas till årets stämma. Vi behandlar stadgeenliga ärenden. Plats: Lilla Caféet, Hamngatan 50.
Mer detaljer om programmet för kvällen kommer inom kort.