Val, vandringar och välfyllda svampkorgar

Svaren på vår valenkät finns nu sammanställda, tillsammans med våra kommentarer. Vi har också gjort  bedömningar av svaren och presenterat dem i en tabell. Du hittar alltsammans på vår webb-plats.
På söndag 4 september 11-14 kommer vi finnas på plats bland valstugorna i Söderhamnen för att diskutera resultatet med väljare och valarbetare. Om du hellre vill vara ute i naturen en sensommarsöndag kan du hänga med när Storstockholms Naturguider genomför en vandring på Bogesundslandet. Söndagen därefter är det jag själv som leder vandringen till Ytterby gruva. Det blir också en svamputflykt och ett besök på återvinningscentralen senare i höst. Mer info nedan.

Bogesundslandet
Söndag 4 september kl 10:00–15:30
Margareta Lysell tar dig ut till Bogesundslandets skogar, gamla kulturmarker, stora lindar, forn-lämningar och torp och en remarkabel utsikt från Kvarnberget över Stora Värtan.
Till Frösvik, där vi samlas, kommer man med pendelbåten från Ropsten eller landvägen från Vaxholm.
Samling 10:51 Frösviks brygga (pendelbåt från Ropsten 10:10, båt åter från Frösvik 14:56 anländer Ropsten kl 15:40)
Ca 5 km, 4 timmar. Kostnad 150 kr/person, 120 kr om du är medlem i Naturskyddsföreningen och fritt under 18 år. Man betalar på plats, helst med Swish.

Ytterby – ett naturminne i genuin världsklass
Söndag 11 september kl 12:00–15:00
Koldioxid och övergödning, blommor som skiftar färg mellan rött och blått, sura myror, jästa bär och sällsynta jordartsmetaller – här handlar det om kemi, en ofta bortglömd aspekt på naturen.
Jan Holmbäck leder denna kemi- och naturvandring bland Resarös skogar och trädgårdar till Isterbergets topp och Ytterby gruva där minst åtta (!) av våra grundämnen upptäcktes för första gången.
Samling kl 12:00 vid busshpl Ytterby (blåbuss 670 från Tekniska Högskolan, läge F, kl 11:12, byte i Engarn till buss 682)
Ca 3 km, 3 timmar. Kostnad 150 kr/person, 120 kr om du är medlem i Naturskyddsföreningen och fritt under 18 år. Man betalar på plats, helst med Swish.

Svamputflykt
Söndag 25 september kl 10 – ca 14.30
Vi ger oss ut för att hjälpas åt att hitta rätt hattar i Bogesundslandets svampskogar. Ta med matsäck och svampkorg. Samling vid Cirkle K 10.00 för samåkning till lämpligt ställe. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Visning av återvinningscentralen i Vaxholm
Tisdag 18 oktober kl 18.00-19.00
Vart tar det vi slängt i containern vägen sen? Hur stor andel blir nytt användbart material? Vi tänkte också prata om hur det komposterbara hushållsavfallet i de bruna behållarna tas om hand. Mer info kommer i senare nyhetsbrev.