Vårblommor, vårfåglar och vattenbufflar

Visst spritter det i benen att komma ut i naturen så här års? Vi erbjuder många möjligheter till naturupplevelser de närmaste veckorna.
Kungsängsliljorna på Rindö har tack vare vårvärmen kommit igång med blomningen och nu på lördag leder Etienne Edberg en vandring till deras växtplats.
Det tog tyvärr lite tid att bestämma exakta tider för vandringen på Tynningö, men nu har vi alla fall fastställt tid och plats för starten. För avslutningen finns flera alternativ och det kan bli så att vi delar upp oss på slutet beroende på tidsbegränsningar och slutdestination. Se fler detaljer nedan.
Vårt fågelholksprojekt i samarbete med Söderfjärdsskolans elever fortsätter med en ny omgång alster i bibliotekets kulturfönster.
2 juni gör vi en utflykt till Värmdö för att titta på fågelliv och vattenbufflar vid Hemmesta sjöäng.
Det är ju snart EU-val och riksföreningen har gjort en granskning av hur de svenska EU-parlamentarikerna har röstat och engagerat sig i miljön, en annan om partiernas miljöambitioner, samt tillsammans med andra miljöorganisationer en granskning av hur partigrupperna i EU-parlamentet hanterat miljöfrågorna. Det finns en risk att valet leder till att parlamentet minskar ambitionerna på miljöområdet så det är viktigt att vi som bryr oss om natur och miljö röstar.

Kungsängsliljorna på Rindö
Lördag 18 maj kl 10.15
Nu blommar kungsängsliljorna för fullt. På begäran upprepar vi på pingstafton den tidigare exkursionen dit. Samling utanför Lantis (Handlar’n), Rindö Centrum 10.15. Ta buss 688 från Vaxholm, Västerhamnsplan, 9.55. Vi går en annorlunda väg än sist, så det blir lite nytt för dem som var med då. Ta gärna med snacks eller matsäck. De som vill kan avsluta med fika eller lunch på Ostmakeriet, Syrran & Jag eller Djupets Beach Club (sistnämnda just öppnat för säsongen).Buss tillbaka går från Oskar-Fredriksborg 25 min över varje heltimme under eftermiddagen. Info: Etienne Edberg, tel: 070 217 54 06

Tynningö – en länk mellan två Gröna kilar
Söndag 19 maj, kl 11.30
Nästan lika viktiga för skyddet av naturvärdena i Stockholmsregionen som de Gröna kilarna är länkarna mellan dem, så i år ägnar vi Gröna kilarnas dag år den ”gröna länken” mellan Bogesundskilen och Nacka-Värmdökilen, Tynningö. Båt från Söderhamnen (linje 83, SL-biljett gäller) kl 11.30 via Rindö västra till Norra Tynningö, därefter vandring på Tynningö tillsammans med Gundula Kolb. Bland annat passerar vi den stora skäggdoppingkolonin, Maren och det fina skogsområdet på centrala Tynningö. För återresan finns flera alternativ så vi kan låta väder, ork och intresse bestämma. Vid 16-tiden finns förbindelser till Vaxön och Rindö både från Höganäs och Norra Tynningö. Ta med matsäck. Info: Jan Holmbäck 070-7192200

Hemmesta sjöäng.
Söndag 2 juni
Vi gör en utflykt denna restaurerade fågelrika våtmark vid Hemmesta på Värmdö. Det finns ett fågeltorn med utsikt över sjön och picknickbord. En lättgången stig går runt sjön. Stora delar av strandängarna hålls öppna med bete av vattenbufflar, bara de kan vara värda besöket. På grund av glesa bussförbindelser tänkte vi ordna med samåkning. Anmäl gärna intresse och om du kommer att ha tillgång till bil så kan vi samordna transporten.  Vi återkommer med tider och samlingsplats(er).