Ett slags vårprogram

Den 16 mars blir äntligen föredraget om invasiva främmande arter av, om än i digital form (se nedan). Om restriktionerna tillåter när det blivit blomningstid för några av växterna som tas upp i föredraget tänkte vi planera in en promenad på temat i Engarn/Storäng-området..
Det har också blivit dags att kalla till kretsstämma som också den kommer att genomföras via Zoom. Agnes Söderquist från Studiefrämjandet kommer att hjälpa till med att leda mötet.
Vi har planerat in en skogsvandring 18 april. Var och hur beror på restriktioner och rekommendationer vid tillfället.
Plantbytardagen den 2 maj räknar vi med att kunna genomföra på samma sätt som förra året vid Rindö Redutt. Precis som då kombinerar vi med Naturfalken.
Det är ännu osäkert när Gröna kilarnas dag infaller i år, men vi planerar att som vanligt genomföra en långvandring, eventuellt i samarbete med Österåkers- och Täby-kretsarna.
Slutligen hoppas vi kunna genomföra det uppskjutna 20-årsjubileet som alltså blir ett 21-årsjubileum i juni.

Invasiva främmande arter – ett hot mot biologisk mångfald
Tisdag 16 mars kl. 18.00
Jätteloka, parkslide, lupin och svartmunnad smörbult är några exempel på invasiva främmande arter som det senaste året har synts i media. Varifrån kommer alla dessa arter och vem är det egentligen som bestämmer vilka arter som klassificeras som invasiva? Vad gör myndigheterna och vad har jag som enskild fastighetsägare för skyldighet? Isabelle Eriksson, kommunekolog i Vaxholm, ger en inblick i vad lagstiftningen anger, vad som händer i Sverige och i Vaxholm samt tips på hur du kan bidra till att bekämpa invasiva främmande arter. Mötet sker i Zoom, här finns en länk till mötet.  Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Kretsstämma
Tisdag 23 mars kl 18.00
Medlemmarna i Vaxholmskretsen kallas till år­sstämma som sker digitalt i Zoom. Enligt dagordningen kommer stadgeenliga ärenden plus frågor om representation vid länsstämma och riksstämma att behandlas. Här hittar du länken till mötet. För den som inte kan eller vill delta på mötet går det bra att lämna fullmakt till annan deltagare. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00.

Skogsvandring
Söndag 18 april 11.00 (preliminärt)
Coronasäker vandring i lämpligt område. Vi återkommer med detaljer. Info: Jörgen Bäckström 070-7432225.

Plantbytardag vid Rindö redutt med Naturfalken
Lördag 16 maj kl 10-13
Om du har trädgård, kolonilott eller balkong kanske du på vår­vintern fyller fönsterbrädorna med plantor av grönsaker och blom­mor. Men det blir ofta för mycket av en sort och för lite av en annan. Nu kan du byta det du har över­skott av till sådant du har brist på, eller kanske till något helt nytt. Märk krukan med växtens namn och ditt eget! Har du inget att bidra med kan du ändå få ta del av överflödet, det blir alltid plantor över. Vi tänker fördela plantorna på flera bord och räknar med att kunna hålla ordentliga avstånd från varandra, men för den som vill minimera riskerna tänker vi också ordna så att du kan lämna plantor i förväg och hämta efteråt.  Kontakta mig om du har sådana önskemål.
Dessutom: Lär dig mer om arter och sätt dina naturkunskaper på prov. Naturfalken är som ett simborgarmärke för artkunskap för alla åldrar. Öka dina kunskaper om naturen på ett kul sätt!  Plats: Stora grusplanen vid Rindö redutt. Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00

Gröna kilarnas dag
En söndag i mitten-slutet av maj
Vi hoppas kunna genomföra den traditionsenliga långvandringen på Gröna kilarnas dag i Bogesunds- eller Angarnkilen. Mer detaljer kommer längre fram under våren. Håll alltså utkik efter uppdateringar i vårt nyhetsbrev och på hemsidan!  Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00

21-årsjubileum
Söndag 13 juni kl. 13-16 (preliminärt)
Växtvandring, tipspromenad och lite underhållning planeras. Mer information kommer när det närmar sig.
Info: Jan Holmbäck 070-719 22 00